Popyt na usługi firm logistycznych jest spory, podobnie jak konkurencja w tej branży. Logistyka nie istnieje bez transportu, a tym samym spedycji. Wiele osób zastanawia się, jak założyć firmę spedycyjną, jakie wymogi trzeba spełnić oraz czy da się w niej osiągnąć sukces? Oto 6 wskazówek do założenia firmy spedycyjnej. 

1. Biznesplan, czyli jak założyć firmę spedycyjną?

Doskonały plan, a konkretniej biznesplan, jest kluczem do sukcesu w każdej branży. Nie inaczej jest w przypadku założenia firmy spedycyjnej. Przed rejestracją działalności koniecznie wykonaj również analizę SWOT, określającą silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia Twojej firmy spedycyjnej. 

2. Wniosek o założenie działalności w CEIDG lub KRS

Kiedy przeanalizujesz, że Twoja firma logistyczna ma szansę na powodzenie, kolejnym krokiem jest zarejestrowanie działalności. Jak założyć firmę spedycyjną w CEIDG lub KRS

  • CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - jeśli zakładasz działalność jednoosobową lub spółkę cywilną. Rejestracja jest bezpłatna i wiąże się z wypełnieniem wniosku, po którym zostają nadane NIP i REGON. Istotne w trakcie wypełniania wniosku jest wybranie właściwego numeru PKD, czyli przeważającego rodzaju działalności. Dla firm spedycyjnych zwykle jest to 52.29.C - działalność pozostałych agencji spedycyjnych. Na tym etapie trzeba również wybrać rodzaj opodatkowania i zgłosić się do ZUS-u. 
  • KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy - jeśli rejestrujesz działalność w formie spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej lub spółki z o.o. Formularze różnią się w zależności od rodzaju spółki, wiążą się także z opłatą urzędową oraz dodatkowymi załącznikami. 

3. Zgłoszenie płatnika VAT

Kolejnym punktem jest zgłoszenie się jako płatnik VAT poprzez wypełnienie i wysłanie formularza VAT-R. Jest to czynność bezpłatna i konieczna do wykonania przed wystawieniem pierwszej faktury. 

4. Spełnienie niezbędnych wymagań

Prowadzenie firmy spedycyjnej wiąże się z koniecznością uzyskania niezbędnych licencji, posiadania zabezpieczenia finansowego czy niezbędnego ubezpieczenia. O czym musisz pamiętać, jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć firmę spedycyjną?

  • Posiadanie licencji. Aby ją otrzymać, należy wykazać się m.in. Certyfikatem Kompetencji Zawodowych Przewoźnika. Do zdobycia takiego dokumentu konieczne jest zdanie egzaminu w Instytucie Transportu Samochodowego. Certyfikat przyznawany jest bezterminowo, ale koszt związany z jego otrzymaniem to ok. 800 zł. 
  • Zaświadczenie o niekaralności, poświadczające, że osoba prowadząca firmę spedycyjną nie była karana prawomocnym wyrokiem sądu. 
  • Poręczenie sytuacji finansowej - należy złożyć oświadczenia, potwierdzające sytuację finansową, umożliwiającą prowadzenie działalności spedycyjnej. W tym poręczenie zabezpieczenia kwoty finansowej w wysokości 50.000 Euro. Można poświadczyć to m.in. rocznym sprawozdaniem, środkami finansowymi na rachunku bankowym czy własnością nieruchomości.
  • Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika - jest konieczne. Przydadzą się na pewno również OC i AC pojazdów. 

5. Siedziba firmy i magazyny

Osoby zastanawiające się, jak założyć firmę spedycyjną, muszą wiedzieć, że niezbędne jest również posiadanie adresu stałej i rzeczywistej siedziby oraz bazy eksploatacyjnej, czyli miejsca postojowego oraz załadunku i rozładunku towarów, a także miejsca naprawy pojazdów lub ich konserwacji. Wymuszają to przepisy transportu drogowego z 2001 roku. Jednym z rozwiązań jest budowa hal na wyłączność firmy spedycyjnej. Alternatywą są także solidne hale magazynowe i hale logistyczne, które mogą zaoszczędzić koszty w przypadku rozpoczynania biznesu. Obiekty budowlane firm logistycznych powinny spełniać wymagania prawa budowlanego, sanitarnego oraz BHP. Dobrze sprawdzą się tu hale oparte na konstrukcji aluminiowej oraz hale stalowe

6. Marketing

Wiele osób zastanawiając się, jak założyć firmę spedycyjną, skupia się na wielu kwestiach, lecz zapomina o skutecznym marketingu. Rozpoczyna się on już od dobrej, chwytliwej, krótkiej nazwy. Konkurencja na rynku jest spora, a więc większość nazw związanych z transportem i spedycją jest już zajętych. Lepiej zrezygnować również z przedrostka TRANS- w marce, gdyż sięga po niego najwięcej firm transportowych. Podczas szukania zleceń, warto uruchomić kontakty zawodowe oraz próbować dotrzeć do szerokiej bazy klientów na własną rękę lub współpracować z agencją marketingową. 

Jednym z popularnych rodzajów działalności jest dziś firma spedycyjna. Jak założyć i prowadzić taki biznes? Na pewno nie jest łatwo, gdyż wymaga niezbędnych uprawnień, kapitału oraz stałego miejsca. Z pomocą przychodzą hale namiotowe oraz dotychczasowe doświadczenie i znajomości właścicieli firm spedycyjnych. 

Hale namiotowe dostępne w całej Polsce

Zadzwoń do nas
Napisz do nas
Skonfiguruj halę

Wyślij zapytanie

Administratorem Twoich danych jest PROTAN ELMARK
KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Zgoda na kontakt w formie elektronicznej (e-mail)

Zadzwoń do nas

+48 690 690 510

Lub bezpośrednio z działem sprzedaży

Aleksandra Gronek
Kierownik Działu Obsługi Klienta
Kinga Kraśner
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Agata Bogacka
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Marta Turska
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Agnieszka Kaczmarek
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Łukasz Krzymieniecki
Ekspert Handlowo-Techniczny
Krystian Sałek
Ekspert Handlowo-Techniczny
Krystian Mizerny
Ekspert Handlowo-Techniczny
Hubert Włodarczak
Ekspert Handlowo-Techniczny
Marcin Bielawa
Ekspert Handlowo-Techniczny
Iwona Matyniak
Specjalista ds. sprzedaży
Agnieszka Rybarska
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Marcin Janowski
Dyrektor Sprzedaży Eksportowej
Agnieszka Wysocka
Export Development Manager
Klaudia Rozmiarek
Menadżer Sprzedaży Eksportowej
Elżbieta Dunowska
Menadżer Sprzedaży Eksportowej
Hanna Majchrowicz
Menadżer Sprzedaży Eksportowej
Magdalena Walczak
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Patrycja Smorawińska
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Natalia Skupniewicz
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Julia Wieczorek
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Marta Rozmiarek
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Bezpłatna wycena
Aleksandra Gronek
Kierownik Działu Obsługi Klienta